Położenie
OFERTA KONSERWACJI , REMONTU DRÓG LEŚNYCH
W roku 2023 uruchomiony został nowy kierunek działalności : konserwacja dróg, poboczy.
Zakupiony został sprzęt służący do takich prac, w tym ciężki recykler agregowany z ciągnikiem dużej mocy, równiarka agregowana, walec samojezdny z opcją wibrowania, a także szereg wymiennych narzędzi do ramienia zaczepianego na ciągniku średniej i dużej mocy.
W najbliższym czasie park maszynowy wzbogaci się o samojezdną koparkę wyposażoną w kilka łyżek oraz specjalistyczną głowicę mulczującą.
Poniżej przedstawiony zostaje zakres i rodzaje prac.
W przypadku prac konserwacyjnych nawierzchni drogowej udziela się gwarancji wykonawcy.
Zależnie od charakteru i zakresu prac, rodzaju podłoża okres udzielonej gwarancji jest zróżnicowany, a czasokres objęty gwarancją zostaje określony po wykonanej lustracji terenowej z udziałem wykonawcy i zleceniodawcy.
Standardowa treść gwarancji – załączona jest TUTAJ.
1. Mulczowanie poboczy dróg (usuwanie roślinności zielnej, siewek itp do 3 cm w miejscu cięcia)
Wycinanie mechaniczne roślinności porostającej skarpy rowów odwadniających drogi leśne, a także porastające pobocza dróg. Wycinanie ma na celu ścięcie i rozdrobnienie roślin zielnych , krzewów i zarośli oraz samosiewek o grubości do 3 cm. Rozdrobnione resztki roślinne pozostają na miejscu i nie są następnie zbierane. Prace polegające na wykaszaniu skarp rowów odwadniających i poboczy dróg są konieczne w celu osuszenia tj. przyspieszenia i ułatwienia spływu wody opadowej z dróg i poboczy do rowów
Wykonawca (tj ZSLP) rozlicza się z nadleśnictwem z wykonanej pracy według stawek określonych w przesłanej do nadleśnictw ofercie, za ilość jednostek powierzchni, na której prowadzone było wycinanie roślinności. Sporządzany jest w następstwie odbioru i obmiaru wykonanej pracy protokół odbioru, który stanowi podstawę do wystawienia faktury za usługę.
2. Frezowanie poboczy dróg (usuwanie muld brzegów drogi)
Frezowanie poboczy dróg leśnych; jest to czynność wykonywana sprzętem mechanicznym. Wzdłuż dróg leśnych często roślinność porastająca pobocza, w szczególności trawy leśne, powoduje z czasem wyniesienie poboczy w stosunku do poziomu nawierzchni drogi. Takie roślinne „poduszki” utrudniają a nawet uniemożliwiają odpływ wody opadowej z korony drogi do rowu. Usługa oferowana przez ZSLP i polega na „sfrezowaniu ” pobocza drogowego czyli ścinaniu darni lub innej roślinności oraz odpowiedniego wałka ziemi w taki sposób, aby woda opadowa nie napotykała oporu i swobodnie mogła spływać po skarpie do rowu odwadniającego. Ścięta darń, roślinność i ziemia odkładane są na skarpie rowu. Głębokość frezowania – przeciętnie 10 cm (maksymalnie 20 cm) przy 1 przejściu maszyny; przeciętna szerokość robocza – 1,0 metr.
Wykonawca (tj ZSLP) rozlicza się z nadleśnictwem z wykonanej pracy według stawek określonych w przesłanej do nadleśnictw ofercie, za ilość jednostek powierzchni, na której prowadzone było frezowanie pobocza. Sporządzany jest w następstwie odbioru i obmiaru wykonanej pracy protokół odbioru, który stanowi podstawę do wystawienia faktury za usługę.
3. Odmulanie mechaniczne rowów
Usługa wykonywana jest przy pomocy urządzenia mechanicznego zawieszanego na ciągniku. Istota wykonanej usługi polega na usuwaniu z dna rowów namułu niesionego przez wody, resztek roślinnych, liści, roślinności, które spowalniają spływ wody opadowej rowem albo go uniemożliwiają, co negatywnie wpływa na nasyp drogi lub koronę drogi (nawierzchni), zwłaszcza w przypadku deszczy nawalnych. Wydobyty namuł i resztki roślinne są przez urządzenie mechaniczne wyrzucane poza przeciwskarpę rowu, do lasu.
Odmularką można czyścić rowy dowolnej głębokości i szerokości górnej, szerokość robocza dna rowu nie przekroczy 0,8 metra. Urobek z dna rowu jest wyrzucany na zewnątrz, a w przypadku głębokich rowów i ciężkiego namułu – wyrzut na skarpę rowu. Wykonawca (tj ZSLP) rozlicza się z nadleśnictwem z wykonanej pracy według stawek określonych w przesłanej do nadleśnictw ofercie, za ilość jednostek długości (metrów bieżących), na której prowadzone było odmulanie rowu. Sporządzany jest w następstwie odbioru i obmiaru wykonanej pracy protokół odbioru, który stanowi podstawę do wystawienia faktury za usługę.
4. Wycinanie / mulczowanie mocno zarośniętych poboczy dróg / rowów roślinnością drzewiastą, krzewami, żarnowcem itp. o średnicy cięcia do 15 cm
[ciężki mulczer agregowany z koparką kołową – usługa dostępna od listopada 2024]
Wycinanie mechaniczne roślinności porastającej skarpy rowów odwadniających drogi leśne, a także pobocza dróg. Wycinanie ma na celu usunięcie i rozdrobnienie roślin zielnych , krzewów i zarośli, gałęzi i konarów oraz drzewek o grubości do 15 cm w miejscu cięcia porastających pobocza i skarpy rowów.
Rozdrobnione resztki roślinne pozostają na miejscu i nie są następnie zbierane. Prace polegające na wykaszaniu skarp rowów odwadniających i poboczy dróg są konieczne w celu przyspieszenia i ułatwienia spływu wody opadowej z dróg i poboczy do rowów oraz przeciwdziałają zarośnięciu skarp rowów roślinnością zielną, a także krzewami i drzewkami, co przekłada się na ich drożność i funkcjonalność. Woda opadowa powinna być odprowadzana z korony dróg leśnych (które są na ogół drogami gruntowymi) do rowów odwadniających jak najszybciej, aby nie doprowadzić do destrukcji ich nawierzchni.
Wykonawca (tj ZSLP) rozlicza się z nadleśnictwem z wykonanej pracy według stawek określonych w przesłanej do nadleśnictw ofercie, za ilość jednostek powierzchni, na której prowadzone było wycinanie roślinności. Sporządzany jest w następstwie odbioru i obmiaru wykonanej pracy protokół odbioru, który stanowi podstawę do wystawienia faktury za usługę.
5. Udrażnianie i konserwacja rowów w ciężkich warunkach terenowych (zarośnięte, z zalegającymi karpami, gałęziami, kamieniami itp)
[koparka kołowa i odpowiednie łyżki robocze - usługa dostępna od listopada 2024]
Usługa wykonywana jest przy pomocy koparki kołowej oraz odpowiednich łyżek dobranych do warunków w terenie. Istota wykonanej usługi polega na:
- usuwaniu ze skarp rowów roślinności drzewiastej, krzewów, żarnowca i innych elementów utrudniających odbiór i spływ wód opadowych (za pomocą głowicy mulczującej),
- przywracanie i odtwarzanie pierwotnego nachylenia skarp rowów (przy pomocy łyżki skarpującej),
- usuwaniu z dna rowów roślinności drzewiastej, krzewów, żarnowca, namułu niesionego przez wody, resztek roślinnych, liści, roślinności, gałęzi, konarów, resztek drewna i odpadów drzewnych, kamieni które spowalniają lub uniemożliwiają spływ wody opadowej rowem albo go uniemożliwiają, co negatywnie wpływa na nasyp drogi lub koronę drogi (nawierzchni), zwłaszcza w przypadku deszczy nawalnych. Wydobyty namuł i resztki roślinne są przez urządzenie mechaniczne wyrzucane poza przeciwskarpę rowu, do lasu
Koparką można konserwować rowy dowolnej głębokości i szerokości górnej. Urobek z dna rowu i skarp jest odkładany na zewnątrz poza rów. Wykonawca (tj ZSLP) rozlicza się z nadleśnictwem z wykonanej pracy według stawek określonych w przesłanej do nadleśnictw ofercie, za ilość jednostek długości (metrów bieżących), na której prowadzone było odmulanie rowu. Sporządzany jest w następstwie odbioru i obmiaru wykonanej pracy protokół odbioru, który stanowi podstawę do wystawienia faktury za usługę.
6. Prace remontów lub konserwacji nawierzchni dróg leśnych
6.1 Prace obejmujące standard podstawowy, w skład którego wchodzi:
a. praca recyklera – wymieszanie wierzchniej warstwy nawierzchni drogowej jezdni i ujednolicenie struktury do żądanej przez Nadleśnictwo głębokości,
b. praca równiarki – wyrównanie niewielkich ubytków w nawierzchni drogowej jezdni,
c. praca walca – zagęszczenie nawierzchni drogowej jezdni do uzyskania maksymalnego osiągalnego dla danego gruntu wskaźnika zagęszczenia gruntu,
6.2 Prace dodatkowe, nieobjęte ryczałtem, obejmujące:
a. doziarnienie nawierzchni drogi – uzupełnienie ubytków kruszywem w miejscach wskazanych i oznakowanych przez Zamawiającego, obejmujące prace z zastosowaniem ładowarki czołowej:
a) rozściełanie kruszywa,
b) wyrównanie zgrubne rozścielonego kruszywa ,
c) wyprofilowanie miejsc uzupełnionych,
b. profilowanie pobocza, a jeśli nie ma pobocza – to skraju jezdni, polegające na mechanicznym oraz ręcznym usunięciu lub rozplantowaniu nadmiaru kruszywa i gruntu rodzimego drogi z muld powstałych na skraju jezdni utrudniających spływ wody, w miejscach wskazanych i oznakowanych przez Zamawiającego
c. profilowanie przy pomocą równiarki nawierzchni jezdni w celu umożliwiający sprawny spływ wody poprzez nadanie lub przywrócenie spadku poprzecznego
d. prace związane z konserwacją przydrożnych rowów odwadniających tj odmulanie i ewentualne skarpowanie.